بازاریابی حسی، تأثیری ماندگار بر مشتریان ایجاد می‌کند که به فروشگاه‌ها مزیت منحصربه‌فردی نسبت به تجربه خرید آنلاین می‌دهد.

بازاریابی حسی می‌تواند یک مشتری یک‌بارمصرف را به یک حامی وفادار برند تبدیل کند. خرده‌فروشان با جلب‌توجه تمام حواس پنجگانه، می‌توانند فروشگاه خود را به‌عنوان مکانی ضروری برای خریداران، با ایجاد تجربه‌ای فراموش‌نشدنی که به‌سادگی نمی‌توان آن را به‌صورت آنلاین تکرار کرد، تقویت کنند. اگر می‌خواهید فروشگاه خود را نسبت به رقبای تجارت الکترونیکتان برتری دهید، این نکات را برای ترکیب بینایی، بو، طعم، لمس و صدا در تجربه خرده‌فروشی خود دنبال کنید.

  • منظره

تجسم مهم‌ترین حس برای کامل شدن خرده‌فروشی‌ها است. ظاهر و طراحی فروشگاه شما چیزی بیش از یک خط تولید را به مشتریان بالقوه منتقل می‌کند. نمای بیرونی فروشگاه شما اولین چیزی است که مشتریانتان می‌بینند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که ازنظر بصری خوشایند و جذاب است. فضای داخلی خرده‌فروشی شما باید به‌خوبی با نمایشگرهای چشم‌نواز روشن بماند. به یاد داشته باشید که در مورد روانشناسی رنگ‌ها و بهترین طرح‌های خرده‌فروشی تحقیق کنید تا فضا را هم برای تجربه مشتری و هم برای افزایش فروش سفارشی کنید.

  • رایحه

حس بویایی یکی از قدرتمندترین حواس ماست که بر احساسات، حافظه و خلاقیت ما تأثیر می‌گذارد. قدرت رایحه می‌تواند با حافظه بلندمدت فرد ارتباط برقرار کند که به کسب‌وکارها قدرت فوق‌العاده‌ای می‌دهد تا بر تجربه مشتری تأثیر مثبت بگذارند. اگر رایحه خاصی را به فروشگاه خود اضافه کنید حتی زمانی که افراد ازنظر فیزیکی در فضای شما نیستند، برندتان را به یاد می‌آورند و دلشان می‌خواهد برگردند و از آنها التماس می‌کند که برگردند. “پمپ کردن ” رایحه از درها می‌تواند عابران را مجذوب خود کند.

بسیاری از فروشگاه‌ها هنگام اضافه کردن عطر به فضای خود، این اشتباه را مرتکب می‌شوند که مشتریان خود را با رایحه‌های قوی غرق می‌کنند. وقتی نوبت به افزودن عطر به فروشگاه می‌رسد، خرده‌فروش‌ها باید توجه داشته باشند که بوی خیلی شیرین یا قوی از انتخاب‌های خود حذف کنند.

  • طعم

درگیر کردن ذائقه مردم فقط برای رستوران‌ها نیست: خرده‌فروشان می‌توانند با ارائه نوشیدنی‌های سبک مانند قهوه، چای، نوشابه یا شیرینی به مشتریان، تجربه خرید به‌یادماندنی‌تری را ایجاد کنند. برخی از فروشگاه‌های گران‌قیمت مانند تیفانی و کارتیه حتی زمانی که مشتری با یک متخصص فروش صحبت می‌کند، شامپاین ارائه می‌کنند.

  • لمس کردن

بسیاری از مشتریانی که خرید حضوری را انتخاب می‌کنند، این کار را انجام می‌دهند زیرا از تجربه لمسی لذت می‌برند. آن‌ها می‌خواهند قبل از خرید محصولات بدانند که در زندگی واقعی چه ظاهری دارند. خرده‌فروشان می‌توانند با تنظیم طرح فروشگاه خود برای تعامل با محصول از این تمایل استفاده کنند. حتی ممکن است در نظر داشته باشید که عکس‌هایی را ارسال کنید که به‌وضوح نشان می‌دهند مشتریان دعوت‌شده‌اند تا یک محصول را در فروشگاه آزمایش کنند.

قبل از اینکه مشتریان بالقوه از در عبور کنند، لمس نیز می‌تواند نقش مؤثر داشته باشد. کمپین‌های پست مستقیم چاپ‌شده بر روی کارت‌های سنگین و محصولات کاغذی باکیفیت می‌توانند تجربه و زیبایی‌شناسی برند شمارا به اشتراک بگذارد و مشتریان را تشویق کند که وارد شوند و خودشان محل شمارا از نزدیک بررسی کنند.

  • صدا

هنگامی‌که صدا در تجربه مشتری ترکیب می‌شود، خرده‌فروشان باید به این فکر کنند که می‌خواهند «ترک موسیقی» برندشان چه باشد. واکنش مصرف‌کنندگان نسبت به موسیقی جاز متفاوت از موسیقی پاپ یا کلاسیک مدرن است، بنابراین موسیقی‌هایی را پیدا کنید که هم با هویت برند شما و هم با ترجیحات مشتریان شما سازگار باشد.

صرف‌نظر از تجربیاتی که به فروشگاه خرده‌فروشی خود اضافه می‌کنید، همیشه مطمئن شوید که طوری آماده‌شده‌اید که می‌توانید به مشتریانی که توانایی‌های متفاوتی هم دارند خدمات‌رسانی کنید. این ممکن است شامل فضاهایی باشد که برای افراد دارای معلولیت در نظر گرفته‌شده است، حداقل ۳۲ اینچ فضای تمیز بین درها باقی بماند و راهروهایی با حداقل عرض ۳۶ اینچ و پیشخوان‌هایی بالاتر از ۳۸ اینچ باشد.

علاوه بر این، می‌توانید دسترسی به فروشگاه خود را با از بین بردن شلوغی‌های غیرضروری، افزودن رمپ به‌جای پله‌ها در صورت امکان و آموزش کارکنان در مورد نحوه تعامل با مشتریانی که دارای معلولیت هستند، بهینه کنید.

انتهای مطلب/