برنامههای عضویت در ساختارها و مدلهای قیمتگذاری متفاوتی ارائه میشوند. تحقیق کنید کدامیک برای کسبوکار شما مناسبتر است.
بسیاری از فروشگاههای مواد غذایی برنامههای عضویتی را ارائه میدهند که به مشتریان امکان دسترسی به تخفیفهای قیمت و نمونههای رایگان را میدهد.
عضویت و اشتراک برای مصرفکنندگان اغلب بهصورت یکسان موردبحث قرار میگیرد و بهجای یکدیگر استفاده میشوند. اکثر مصرفکنندگان احتمالاً بهطور مساوی در مورد اینکه آیا این خدمات را بهعنوان اشتراک یا عضویت دریافت میکنند، تقسیم میشوند؛ اما درواقع، انواع مختلفی از شرکتها وجود دارند که عضویت را بدون اشتراک ماهانه ارائه میدهند.
بهعنوان یک صاحب کسبوکار، اینکه آیا تصمیم دارید مشتریان خود را بهعنوان «مشترک» یا «عضو» ببینید، به برند سازی و تعهد شما به ایجاد حس اجتماعی مربوط میشود. ایجاد عضویت در اطراف اشتراک شما مزایای زیادی دارد؛ اما یادآوری این نکته نیز مهم است که این دو مفهوم متفاوت هستند.
بهطور مشابه، برنامههای وفاداری نیز «اعضا» را سرپرستی میکنند. برخی از این برنامهها رایگان هستند، اما برخی دیگر درازای مزایای گستردهای که برای اعضا در دسترس است، هزینهدارند. درحالیکه برنامههای وفاداری رایگان میتوانند مبلغان برند بسازند، عضویتهای پولی میتوانند دربرگیرنده فروشهای جذابی باشند که میتوانند وفاداری ایجاد کنند و فروش را افزایش دهند.
با در نظر گرفتن انواع مختلف امکان عضویت، اجازه دهید برخی از رایجترین مدلهای قیمتگذاری کسبوکار عضویت را بررسی کنیم.
- برای استفاده از خدمات یا خرید محصول باید حق عضویت پرداخت شود.
وقتی به یک باشگاه سلامت و تناسباندام یا یک باشگاه عمدهفروشی فکر میکنید، بهاحتمالزیاد دارید به عضویت پولی فکر میکنید که به اعضا امکان دسترسی به خدمات یا محصول را میدهد. اینیک برنامه عضویت ساده است و یکی از رایجترین انواع آن است.
مزیت این نوع مدل قیمتگذاری عضویت این است که شرکت شما پول جمعآوری میکند، خواه مردم از خدمات شما استفاده کنند یا نه. اینیک جریان ثابت درآمد ایجاد میکند و پیشبینی مالی را آسان میسازد.
حتی مطبهای پزشکی نیز از این نوع برنامه عضویت استفاده میکنند که در آن بیماران برای دریافت بسیاری از خدمات پزشک، ازجمله دسترسی نامحدود به خدمات مراقبتهای اولیه، ماهانه هزینه ثابتی را پرداخت میکنند. هزینههای اضافی، مانند برخی داروها یا آزمایشهای تشخیصی، ممکن است بهعنوان هزینه اضافی صورتحساب شوند یا بیمه آنها را پرداخت کند.
اگر قیمتها و انتخاب شما بهاندازه کافی فریبنده باشد، ممکن است بتوانید این نوع عضویت پولی را برای هر نوع کسبوکاری اعمال کنید. مردم دوست دارند احساس کنند که بخشی از یک باشگاه انحصاری هستند. اگر اقلامی دارید که مردم نمیتوانند در جای دیگری تهیه کنند یا قیمتهای شگفتانگیزی دارید، میتوانید هزینه عضویتی از مردم دریافت کنید تا از شما خرید کنند.
- عضویت پولی برای دریافت قیمت ویژه و مزایای اضافهشده
اگر میخواهید تجارت خود را بهطور گسترده به روی جهان بازکنید، اما میخواهید به اعضا قیمتهای پایینتر و مزایای دیگر ارائه دهید، داشتن یک عضویت پولی با مزایای اضافی میتواند مدل کسبوکار مناسبی برای شما باشد.
اگر پیشنهادات شما آنقدر انحصاری یا منحصربهفرد نیست که از مردم برای خرید با شما هزینه بگیرد، یک عضویت پولی ارائه دهید که فقط اعضای خاص شما از تخفیف و مزایای بیشتر برخوردار شوند.
وقتی به مزایایی که میتوانید ارائه دهید فکر میکنید، فراتر از تخفیفها را در نظر بگیرید. به تجربیات منحصربهفرد، مانند دسترسی انحصاری اولیه به فروش و حتی رویدادهای خاص فکر کنید. شما میخواهید راههایی برای ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان خود بیابید، نه اینکه فقط به اعضا پیشنهاد دهید.
- طرحهای عضویت لایهای
طرح عضویت نباید آنقدر ساده باشد. بسیاری از کسبوکارها – از باشگاههای سلامت گرفته تا سازمانها – طرحهای عضویت لایهای را ارائه میدهند. قیمتها میتوانند از پیشنهادات «پریمیوم» که در آن سازمانها از طریق عضویت اولیه، وفاداری ایجاد میکنند تا عضویت ممتاز که همه مزایا، تخفیفها و جوایز موجود را ارائه میدهد، متغیر باشد.
سطوح عضویت ممکن است به خدمات مختلف در دسترس اعضا در سطوح مختلف نیز مربوط باشد. میتوانید از خلاقیت خود، همراه با تحقیقات و تجزیهوتحلیل مشتری، برای تعیین اینکه کدام امتیازها مشتریان را ترغیب میکند تا عضویت خود را ارتقا دهند، استفاده کنید.
مجدداً تکرار میکنم، بر ایجاد یک تجربه منحصربهفرد برای اعضای سطح بالا تمرکز کنید که دیگران آن را دریافت نخواهند کرد. این به شما کمک میکند وفاداری ایجاد کنید و همچنین “ترس از دست دادن فرصت ” را برای اعضایی که سطح ارزانتر را خریداری میکنند ایجاد میکند.
آیا کسبوکار شما از برنامه عضویت سود میبرد؟
اگر به دنبال ایجاد وفاداری مشتری هستید، یک برنامه عضویت میتواند تقریباً در هر کسبوکاری کمک کند. اطمینان حاصل کنید که به اعضای خود ارزش ارائه میدهید و برای آنها انگیزهایجاد میکنید تا دوستان خود را وادار به ثبتنام کنند و درنتیجه شما مبلغان برند ایجاد خواهید کرد که میتوانند درآمد را افزایش دهند و به رشد کسبوکار شما کمک کنند.
انتهای مطلب/