برای افزایش درآمد برای کسبوکار کوچک خود، باید روی مشتریانتان تمرکز کنید، تلاشهای بازاریابی و فروش خود را تقویت کنید، استراتژیهای قیمتگذاری خود را مرور کنید و بازار خود را گسترش دهید. صرفنظر از بودجه شما، تعدادی استراتژی وجود دارد که صاحبان مشاغل کوچک میتوانند از آنها برای افزایش سود و بهبود درآمد استفاده کنند. کلید افزایش درآمد و موفقیت، حفظ تعادل بین اهداف کوتاهمدت و بلندمدت است.
آنچه این مقاله پوشش میدهد:
- نحوه افزایش درآمد در یک کسبوکار
- چگونه جریانهای درآمد را افزایش دهیم
- نحوه افزایش درآمد از مشتریان فعلی
- نحوه افزایش درآمد در یک کسبوکار
نحوه افزایش درآمد در یک کسبوکار
برای اینکه کسبوکار خود را ادامه دهید، باید درآمد خود را افزایش دهید. افزایش درآمد نشانه سلامت مالی یک کسبوکار است. تاکتیکهای اصلی بازاریابی و خدمات عملیاتی زیر میتواند به صاحبان مشاغل کوچک کمک کند تا هزینههای خود را کاهش و درآمد کسبوکار خود را افزایش دهند.
شما باید با یک استراتژی روشن شروع کنید که با اهداف درآمدی شما همسو باشد. شما باید شناسایی کنید که موفقیت برایتان چگونه است و مسیر رسیدن به آن را توسعه دهید. تعیین اهداف درآمدی شما در هر مرحله از کسبوکارتان مهم است.
بهعنوانمثال، در طول دوره راهاندازی، هدف درآمد اولیه شما دستیابی به سودآوری است. بااینحال، هنگامیکه کسبوکار از مرحله راهاندازی خطرناک جان سالم به درمیبرد، هدف بعدی این است که درآمد خود را افزایش دهید تا بتوانید رشد استراتژیک شرکت را تأمین مالی کنید، از اهداف درآمد ناخالص و خالص فراتر رفته و برای کسبوکارتان ذخایر ایجاد کنید.
هنگامیکه اهداف خود را مشخص کردید و مشخص کردید که چه چیزی باعث فروش و درآمد میشود، میتوانید روی فعالیتهایی تمرکز کنید که به شما در انجام آنها کمک میکند.
روی مشتریان تکراری تمرکز کنید
بهجای صرف منابع برای به دست آوردن مشتریان جدید، کسبوکارهای کوچک باید بر فروش یا فروش متقابل مشتریان فعلی تمرکز کنند. این بهطور قابلتوجهی مؤثرتر و مقرونبهصرفه تر است زیرا مشتریان فعلی شما از قبل با محصولات و خدمات شما آشنا هستند و بنابراین احتمال تجارت آنها با شما بیشتر است.
یک حرکت قدردانی از مشتری مانند تخفیفهای ویژه و ارسال رایگان، مشتریان جدید و مشتریان قبلی شما را به خرید بعدی هدایت میکند. این به آنها این تصور را میدهد که شما راه بیشتری را برای آنها طی کردهاید زیرا آنها برای شما مهم هستند.
ارتباط با مشتریان فعلی شما نیز میتواند راهی عالی برای جذب مشتریان جدید و تقویت رشد کسبوکار باشد. ازآنجاییکه مردم تمایل دارند با افرادی مانند خودشان ارتباط برقرار کنند، دادن انگیزه ارجاع قوی به مشتریان فعلی میتواند یک پیروزی بزرگ برای کسبوکار شما باشد.
خدمات یا محصولات رایگان اضافه کنید
پکیج کردن محصولات و خدمات رایگان میتواند منجر به افزایش فروش بدون هزینههای سربار اضافی شود. پکیج کردن معمولاً با پسانداز همراه است. حتی زمانی که پسانداز برای مشتری اسمی باشد، بازهم فروش بسیار آسانتر و مقرونبهصرفه تری برای شماست.
استراتژی قیمتگذاری خود را اصلاح کنید
قیمت مهمترین عامل در تصمیمگیری خرید است. تعدیل قیمت محصول و خدمات باید مطابق با وضعیت بازار و اهداف درآمدی شما باشد.
افزایش ناگهانی قیمت تنها زمانی درآمد بیشتری به همراه خواهد داشت و سود کسبوکار را افزایش میدهد که تأثیر منفی بر فروش نداشته باشد. شما باید سعی کنید بفهمید که قیمت محصولات رقیب چگونه است و چگونه محصول شما در برابر محصولات مشابه از دیدگاه خریدار قرار میگیرد.
بهجای افزایش چشمگیر قیمت، بهطور مرتب قیمتهای خود را افزایش دهید. اگرچه ممکن است یک جهش کوچک قیمت در مقایسه باقیمت کامل مهم به نظر نرسد، اما تأثیر مستقیمی بر حاشیه سود و قیمت نهایی دارد.
ارائه تخفیف و خدمات
هنگامیکه تخفیفها بهدرستی در بازار عرضه میشوند، انگیزهای برای مصرفکنندگان ایجاد میکنند تا شروع به خرید کنند. این تخفیفها میتواند روی محصولات محدود مانند تخفیفهای کمی که برای دو یا چند محصول ارائه میشود، تخفیفهای فصلی یا تخفیف روی همه محصولات در یک فروش در سراسر فروشگاه باشد.
تخفیفی که بهعنوان تخفیف معوق نیز شناخته میشود، پس از خرید محصول بهعنوان درصدی از قیمت بهصورت نقدی صادر میشود. تخفیف اعلامشده باعث فروش بیشتر میشود درحالیکه نرخ بازخرید پایین، هزینه آن را کاهش میدهد.
از استراتژیهای بازاریابی مؤثر استفاده کنید
یکراه واضح برای بهبود فروش و افزایش درآمد از طریق بازاریابی است. تجزیهوتحلیل دادهها در مورد خرید مشتری و ترجیحات محصول بر اساس برنامههای استراتژیک را انجام دهید و سپس تبلیغات هدفمند را برای ضربه زدن به مشتریان خاص با پیامهای تبلیغاتی و پیشنهادات تبلیغاتی شروع کنید.
استراتژیها و کانالهای بازاریابی مختلفی وجود دارد که میتوانید برای جلبتوجه محصول یا خدمات خود از آنها استفاده کنید. اینها شامل:
- سایت اینترنتی
- تبلیغات به ازای کلیک
- رسانههای اجتماعی
- بازاریابی ایمیلی
- روابط عمومی
- بازاریابی محتوا
- بازاریابی سنتی از طریق آگهیها و بیلبوردها
همچنین بررسی و تجزیهوتحلیل دادههای بازاریابی سالهای گذشته میتواند مفید باشد تا ببینید چه استراتژیها و کانالهایی برای شما بهتر کار میکنند.
کانال فروش خود را تقویت کنید
برای انرژی بخشیدن به کانال فروش خود، باید اشتیاق و دلیلی برای خرید ایجاد کنید. این کار با معرفی وثیقههای فروش پر جنبوجوش و رنگهای روشن که شامل همه محصولات و خدمات شما میشود و احساس فوریت را منتقل میکند و اضافه کردن فروش اشتراکی انجام میشود.
حضور آنلاین خود را مرور کنید
بررسی دورهای حضور آنلاین بسیار مهم است. وبسایتهای خود را بررسی کنید و ببینید چگونه در دستگاههای مختلف مشاهده میشوند. شما میتوانید از تجزیهوتحلیل برای بررسی ترافیک وبسایت خود و توسعه برنامههایی برای بهبود تجربه آنلاین مشتری استفاده کنید. از ترکیبی از تلاشهای بازاریابی ارگانیک و پولی موتور جستجو برای دستیابی به مشتریان خود بهره ببرید.
چگونه جریانهای درآمد را افزایش دهیم؟
جریانهای درآمد منابعی هستند که کسبوکار شما از آنها درآمد کسب میکند. برخی از نمونههایی از جریانهای درآمدی، عواید حاصل از فروش کالاها به مشتریان یکباره، درآمد حاصل از پروژههای کوتاهمدت و درآمدهای مکرر مانند حق اشتراک یا کارمزد دلالی هستند.
- برای افزایش جریان درآمد و به دست آوردن مشتریان بیشتر، کسبوکار خود را بهخوبی بازاریابی کنید و آن را در مکانهای بیشتری فهرست کنید. با پیشرفت تکنولوژی، دیگر محدود به فهرست فیزیکی نیستید. فهرست کردن مکان خود در یک بازار آنلاین، یک وبسایت یا در رسانههای اجتماعی میتواند به شما کمک کند به مشتریان بیشتری دست پیدا کنید.
- همکاری و بستهبندی اقلام به افزایش میانگین اندازه تراکنش شما کمک میکند.
- هدفگذاری مجدد مشتریان به افزایش تعداد تراکنشها کمک میکند. این کار با ابزارهای ایمیل مارکتینگ مانند MailChimp و Campaign Monitor آسانتر است. میتوانید مشتریان فعلی را مجدداً هدفگیری کنید، پیگیری کنید که آیا ایمیل شما را بازکردهاند و روی هر یک از پیوندهای خبرنامه کلیک کردهاند. فراموش نکنید که چیزی را بهصورت رایگان ارائه دهید، مانند یک نکته عالی که ممکن است به آن علاقهمند باشد. بهعنوانمثال، اگر صاحب یک کسبوکار پذیرایی هستید، دستورالعملهای رایگان ارائه دهید.
- بهترین راه برای افزایش جریان درآمد، افزایش قیمت است. بااینحال، زمانی که در یک بازار بسیار رقابتی هستید، میتواند مشکلساز باشد. قبل از افزایش قیمت محصولات و خدمات خود، وضعیت کسبوکار و قیمتگذاری رقبا را در نظر بگیرید.
نحوه افزایش درآمد از مشتریان فعلی
یکراه کارآمد برای هر کسبوکاری برای افزایش کوتاهمدت درآمد، سرمایهگذاری زمانبر روی مشتریان فعلی یا گذشتهاش است. برای کسبوکارها آسان است که در تلاش برای یافتن مشتریان جدید گرفتار شوند. درواقع، این مشتریان گذشته و فعلی ما هستند که میتوانند بیشترین بازده سرمایه را ارائه دهند.
- فهرستی از مشتریان خود به همراه فهرستی از خدمات و محصولاتی که ارائه میدهید ایجاد کنید.
- این لیست مشتریان را برای فرصتهای فروش متقابل تجزیهوتحلیل کنید.
- مشتریانی را که از همه خدمات یا محصولات شما استفاده نمیکنند شناسایی کنید و لیستی از خدمات اضافی که میتوانید به آنها ارائه دهید تهیه کنید.
- با این مشتریان ارتباط برقرار کنید و جزئیات محصولات/خدمات مرتبط را ارائه دهید که برای آنها میتواند مناسب باشد.
- با ارسال خبرنامه، کارت تعطیلات، یا ایمیل یادآوری، با مشتریان خود در ارتباط باشید. پس از هر بازدید، یک پیگیری با مشتریان خود انجام دهید. بهاینترتیب کسبوکار شما در بالای ذهن آنها باقی میماند.
- مشتریان خود را در مورد راهاندازیهای جدید و پیشنهادات ویژه از طریق بهروزرسانی وبسایت، کمپینهای ایمیل خاص و… بهروز کنید.
- از برنامههای ارجاع جذاب برای به دست آوردن مشتریان جدید استفاده کنید.
بهجای تمرکز برافزودن مشتریان جدید، بهطور مداوم به دنبال فرصتهایی برای افزایش درآمد خود بدون افزایش هزینههای مرتبط با جذب مشتری جدید باشید.
انتهای مطلب/