هنگام راهاندازی یک تجارت، ایجاد محصولات کارآمد و مفید تنها نیمی از کار است. همچنین باید مشتریانی را جذب کنید که به کسبوکار شما نزدیک شوند. بااینحال، بسیاری از کسبوکارهای کوچک این اشتباه را مرتکب میشوند که مشتریان جدید را بدون حفظ مشتریان فعلی جذب میکنند. یک واقعیت شناختهشده در دنیای تجارت این است که جذب مشتری بیش از حفظ آن هزینه دارد، پس چرا چیزی را توسعه ندهید که باعث شود آنها بخواهند به برند شما بچسبند. این میتواند شامل ایدههایی مانند ایجاد یک برنامه وفاداری باشد که مشتریان را تشویق میکند تا دوباره برگردند و خرید دیگری انجام دهند، میخواهد یک سوپرمارکت زنجیرهای یا یک فروشگاه خردهفروشی باشید.
صرفنظر از صنعت، با مسائل مختلفی در رابطه با حفظ مشتری مواجه خواهید شد. بهعنوانمثال، اگر اقلام خانگی خود را خریداری میکنید، ممکن است با برنامههای وفاداری مشتری در برخی از رایجترین و محبوبترین سوپرمارکتهای زنجیرهای مواجه شوید. ایده پشت اجرا و پذیرش یک برنامه وفاداری مشتری، افزایش سود تبادل شده بین یک کسبوکار و مشتریانش است.
برای به دست آوردن سود متقابل از درآمدهای فروش بالاتر و مشتریان وفادار، این پست دستورالعملهای مهمی را برای کمک به شما در ایجاد یک برنامه وفاداری مشتری مؤثر به اشتراک میگذارد. قبل از آن، بیایید مزایای برنامههای وفاداری مشتری را دریابیم.
چه کسبوکاری با برنامه وفاداری، مشتری به دست میآورد؟
طبق آمار، با ارائه یک انگیزه قابلاعتماد و پاداش، ۷۵ درصد از مشتریان احتمال خرید دوم رادارند.
صرفهجویی در هزینه و پتانسیل فروش بهتر
صاحبان مشاغل میدانند که فقط مشتریان خوشحال و راضی از برند میمانند. ازاینرو، آنها برنامههای وفاداری مشتری را اعمال میکنند. این امر حفظ مشتری را به روشی مقرونبهصرفه تر در مقایسه با اکتساب آنها تبدیل میکند.
شهرت مورد اعتماد کاربر
یک کسبوکار به اعتباری که در بین مشتریان ایجاد میکند متکی است. سپردن به مشتریان وفادار برای نوشتن نظرات و تولید محتوای مبتنی بر بازخورد در اینترنت برای کسبوکار شما از طریق برنامه وفاداری مشتری، میتواند تصویر کسبوکار/برند را تقویت کند. رسانههای اجتماعی و وبسایتها، پلتفرمهای کارآمدی برای بازاریابی نام تجاری و محصولات کسبوکار شما هستند و شهرت قابلاعتمادی برای کاربر ایجاد میکنند.
تبلیغات دهانبهدهان
شما نیازی به توضیح ندارید در مورد اینکه چه چیزی به حرفهای شفاهی خوب اشاره دارد، درست است؟ خوب، وقتی پاداشها و مشوقهایی را ارائه میدهید که مشتریان را وفادار نگه میدارد، مطمئناً دوستان و خانواده خود را دعوت میکنند. وقتی از زاویهای خلاقانه به این موضوع نگاه میکنید، زمانی که مشتریان وفادار شما جزئیات را با افرادی که میشناسند، ازجمله خانواده، دوستان و همکاران به اشتراک میگذارند، تبلیغات شفاهی را در میان طیف وسیعی از مشتریان بالقوه دریافت میکنید.
مشتریان را وفادار نگهدارید
درنهایت، یکی از مزایای اصلی ارائه یک برنامه وفاداری مشتری این است که مشتریان زمانی که بدانند مشوقهایی در انتظارشان است، خرید محصولات از کسبوکار شمارا ترجیح میدهند. اثربخشی برنامه وفاداری مشتری بستگی به این دارد که چقدر نیازهای مشتری را برآورده میکنید. هنگامیکه به مشتریان در خریدهایشان پاداشهای مطلوب ارائه میکنید، آنها با برند شما ارتباط برقرار میکنند.
۸ عنصر حیاتی شروع یک برنامه وفاداری مشتری
در اینجا نحوه ایجاد یک برنامه وفاداری مشتری که شما و مدلهای درآمد کسبوکارتان را راضی نگه میدارد، آمده است:
۱. نام کامل برنامه خود را بیابید
برای اینکه برنامه وفاداری مشتری کسبوکار خود را به جریان بیندازید، مطمئن شوید که نام خوبی برای آن انتخاب کردهاید. یک نام خوب نهتنها متمایز از بقیه نیست بلکه باید با نیازهای مشتریان مرتبط باشد. فرض اصلی برنامه وفاداری مشتری برانگیختن علاقه و کنجکاوی مشتریان است.
۲. یک معنی عمیق در برنامه و نام آن ایجاد کنید
مشتریان فقط در صورتی برنامه وفاداری را انتخاب میکنند که فکر کنند به نفعشان باشد. برنامه وفاداری شما نباید فقط شبیه ابزاری باشد که مشتریان را به کسبوکار شما متصل میکند. شما باید نامی را انتخاب کنید که با نیازهای مشتریان شما مرتبط باشد.
علاوه بر این، برنامه وفاداری مشتری شما باید معنی داشته باشد. این باید برای مشتریان منطقی باشد و به تجربه خرید آنها در کسبوکار شما ارزش بیفزاید. مطمئناً، مشتریان در ابتدا میتوانند بدبین به نظر برسند، اما زمان مناسب را برای معرفی برنامه و بازاریابی مزایای آن انتخاب کنید. در طول زمان، میتوانید به میزان دلخواه حفظ مشتری دست پیدا کنید.
۳. ارائه مشوقها در طیف وسیعی از اقدامات مشتری
چگونه میتوانید برنامه وفاداری مشتری خود را معنادار کنید؟ این بستگی به نحوه پاداش دادن به مشتریانتان دارد. آیا فقط برای خرید به آنها پاداش میدهید؟ یا به آنها برای سایر اقدامات مصرفکننده، مانند نظرات، مشارکت در نمایه رسانههای اجتماعی و اشتراکگذاری محتوای مبتنی بر شهرت، پاداش میدهید؟
شما باید برای یک برنامه وفاداری کلنگر به انواع تعاملات مشتری پاداش دهید. چه پیشنهادهای تبلیغاتی باشد و چه کدهای تخفیف، مطمئن شوید که آنها را باانگیزههای کافی راضی نگهدارید.
۴. برنامهریزی انواع پاداش
برای برنامه وفاداری مشتری خود، بهتر است طیفی پویا از پاداشها و مشوقها را معرفی کنید. بهعنوانمثال، شما نمیتوانید به ارائه کدهای تخفیف به مشتریان ادامه دهید، بهخصوص نه در همان سطح و محصولات. شما باید خلاقیت را تحریک کنید و روی بهترین ایدههای ممکن کارکنید تا پاداشهای جذابی برای اکثر مشتریان در نظر بگیرید.
یک مثال عملی از پاداش برنامه وفاداری مشتری، ارائه امتیاز وفاداری است. میتوانید به مشتریان اجازه دهید امتیاز جمعآوری کنند و سپس به آنها اجازه دهید از طریق برنامههای تلفن همراه، بین محصولات رایگان، بلیتهای سینما یا امتیازات انتخاب کنند.
۵. محاسبه و اضافه کردن ارزش به امتیازات وفاداری مشتری
به عبارت ساده، فراموش نکنید که باید ارزش وقت و هزینه مشتریان را داشته باشید. اگر فکر میکنید مشتری از خرید در کسبوکار شما لذت میبرد، میتوانید امتیاز وفاداری را به او معرفی کنید. امتیازات وفاداری بهعنوان یک ابزار بازاریابی مشتری را برای خریدهای بیشتر بازمیگرداند. فرض کنید کفش میفروشید، اما تعداد زیادی خردهفروش کفش در این منطقه وجود دارد. در این صورت، مشتریان از خرید کفش شما چه سود انحصاری میبرند؟
اگر امتیازهای وفاداری را ارائه دهید که مشتریان بتوانند برای دریافت انواع مختلف جوایز جمعآوری کنند، مشتریان بیشتر به مغازه شما میآیند.
۶. مشوقهای غیر پولی را به مشتریان وفادار معرفی کنید
همیشه مجبور نیستید برای تلاشهای مشتریان، ازجمله تبلیغات شفاهی خوب و خرید مداوم، پاداشهای پولی بدهید. برای کمک به رشد کسبوکار خود و راضی نگهداشتن مشتریان ازهرجهت، میتوانید به مشوقهای غیر پولی نیز تکیه کنید. بهعنوانمثال، گروه متنوعی از اقلیتها، مسائل سیاسی، مسائل نژادی و رویدادهای مالی در سراسر کشور اتفاق میافتد. میتوانید سعی کنید از هدفی که مشتریانتان با آنطرف هستند، حمایت کنید.
درحالیکه این امر هیچ پیامد قانونی را تحمیل نمیکند (تا زمانی که در نشان دادن حمایت از مسیر خارج نشوید)، میتوانید با مشتریان برای مشکلاتی که در حال انجام آن هستند، همبستگی نشان دهید.
۷. اجازه ثبتنام از طریق چندین دروازه
شما نمیتوانید برنامه وفاداری مشتری را مانند یک چوب ماهیگیری در حوضچه آویزان کنید، به این امید که مشتریان به آن توجه کنند. بهتر است مزایا را تبلیغ کنید و به مشتریان فعلی اجازه دهید در مورد برنامه وفاداری که شما معرفی کردهاید اطلاعات کسب کنند. مهمتر از آن، شما باید روشهای مختلف ثبتنام را در برنامههای وفاداری خود ارائه دهید.
برای مثال، برخی از برجستهترین رهبران کسبوکار در چندین صنعت به مشتریانشان اجازه میدهند تا مشتریان خود را از طریق خریدهای اعتباری/بدهی در برنامه وفاداری ثبتنام کنند.
۸. برای مشوقهای فراگیر، مشارکتهایی را ایجاد کنید
آیا دو پاداش بهتر از یکی نیست؟ خوب، اینیک ایده ساده است اما در حفظ مشتریان بسیار مؤثر است. اگر نوعی پاداش ارائه میدهید، مانند یک هدیه رایگان تلفن هوشمند با جمعکردن نام مشتریان وفادار، چه چیزی مانع از آن میشود که به کسبوکار دیگری نیز اجازه شرکت در قرعهکشی را بدهید؟ بهعنوانمثال، یک شرکت هندزفری یا هدفون بیسیم میتواند محصول خود را بهعنوان انگیزهای برای تعامل با مشتریان از طریق برنامه وفاداری به شما متصل کند.
درحالیکه مشتریان این معامله را بهعنوان یک معامله «نه یک، بلکه دو پاداش!» بررسی میکنند، به شما این امکان را میدهد تا برای دستیابی به مشتریان بیشتر شراکتهای قابلاعتمادی را ایجاد کنید.
کاربردیترین و مؤثرترین ایدههای برنامه وفاداری مشتری
بهعنوان یک کسبوکار کوچک، باید خلاقیت خود را در بازار حفظ کنید. این به این دلیل است که همه مشاغل در حال رشد از افزایش شدید فروش یا سود برخوردار نیستند. علاوه بر این، کسبوکارهای بزرگتر دارای نفوذ مالی دائمی در بازار هستند که به آنها اجازه میدهد تا شیرینکاریهای بازاریابی بزرگی انجام دهند.
به همین دلیل، کسبوکارهای کوچک باید برنامهریزی کنند و برنامههای وفاداری مشتری را بهگونهای ایجاد کنند که به آنها در حفظ پویایی و افزایش پایگاه مشتری کمک کند.
در اینجا برخی از اشکال رایج اهرمی که کسبوکارها برای تسهیل موفقیت برنامههای وفاداری مشتری استفاده میکنند آورده شده است:
- خدمات آزمایشی رایگان
- خبرنامه انتخابی (آدرس ایمیل)
- سیستمهای نقطهای
- برنامههای ارجاع
- برنامههای شریک
- تخفیفهای وفاداری
- افکار نهایی
درهرصورت، تجربه مشتری باید اولویت و سنگ بنای برنامه وفاداری مشتری باشد. شما نمیتوانید ریسک ایجاد یک برنامه وفاداری مشتری را به خطر بیندازید که ازنظر مشتریان ارزشی نداشته باشد و سفر خرید آنها را جالب یا باارزش نمیکند. هیچ برنامه وفاداری مشتری یکشبه در جذب مشتریان به کسبوکار شما معجزه نمیکند؛ اما با تلاشها و مشوقهای مناسب در برنامه وفاداری مشتری خود، میتوانید بخش زیادی از مشتریان خود را حفظ کنید. علاوه بر این، آیا مشتریان وفادار به دلیل پایبندی به کسبوکار شما برای نیازهایشان، سزاوار نوعی قدردانی نیستند؟
انتهای مطلب/