حفظ مشتری به‌طور مستقیم با سود مرتبط است. در اینجا نحوه استفاده متفکرانه از جوایز و تخفیف‌ها برای حفظ بهترین مشتریان آورده شده است.

یک برنامه وفاداری مشتری می‌تواند نرخ حفظ مشتری را افزایش دهد.

این‌یکی از پر استنادترین آمار در کتاب بازی کسب‌وکار است: ۸۰٪ از سود سرمایه‌گذاری شما از ۲۰٪ از مشتریان فعلی‌تان به دست می‌آید. مشتریان وفادار باارزش‌ترین مشتریان شما هستند، به همین دلیل است که بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک تلاش می‌کنند تا مشتریان خود را برای بازگشت هرچند وقت یک‌بار تشویق کنند. یک برنامه وفاداری می‌تواند حفظ مشتری را بهبود بخشد، نظرات مثبت‌تری را برای مشتریان به ارمغان بیاورد و نوعی وفاداری به برند ایجاد کند که می‌تواند به شما در حفظ کسب‌وکار در رکود کمک کند. در اینجا نحوه راه‌اندازی و اجرای یک برنامه مؤثر وفاداری مشتری آورده شده است.

برنامه خود را حول یک هدف طراحی کنید

با چه چیزی به مشتریان خود انگیزه می‌دهید؟ برنامه وفاداری خود را طوری طراحی کنید که به مشتریانتان برای انجام یک اقدام خاص پاداش دهید. به‌عنوان‌مثال، اگر در یک ماه چهار بار برای صرف قهوه به کافه شما مراجعه کنند، قهوه پنجم رایگان است. این امر بازدیدهای مکرر را ترغیب می‌کند و باعث افزایش ترافیک و افزایش فروش می‌شود.

در اینجا اهداف اصلی وجود دارد که برنامه وفاداری شما ممکن است به شما در دستیابی به آن کمک کند:

  • افزایش هزینه: هر تراکنش را سودآورتر کنید.
  • بازدیدهای مکرر: مشتریان را تشویق کنید که بیشتر خرید کنند.
  • تحقیقات بازار: از برنامه وفاداری خود برای یادگیری عادات خرید، درخواست بازخورد و آزمایش محصولات جدید استفاده کنید.

چندراه برای ساختار پاداش وفاداری شما وجود دارد:

پانچ کارت: برای مشاغلی که سعی در تشویق بازدیدهای مکرر دارند عالی است، کارت پانچ راهی ساده و کم‌هزینه برای پاداش دادن به مشتریان وفادار است. بااین‌حال، نقطه‌ضعف این است که شما برای به خاطر سپردن و پیگیری کارت‌هایشان به مشتریان متکی هستید و در این فرآیند هیچ داده معناداری جمع‌آوری نمی‌کنید.

برنامه امتیاز: مانند برنامه وفاداری، یک برنامه امتیاز به مشتریان بر اساس رفتار خرج کردنشان پاداش می‌دهد. این ساده و مقیاس‌پذیر است، به این معنی که می‌توانید بر اساس میزان هزینه‌ای که مشتری می‌کند، در سطوح مختلف پاداش تعیین کنید. بااین‌حال، هیچ رضایت فوری برای مشتریان وجود ندارد و این برنامه می‌تواند زمان و منابع زیادی را برای پیگیری مصرف کند.

برگشت نقدی: مشتریان از خریدهای قبلی پول پس خواهند گرفت که می‌تواند برای معاملات آتی (تخفیف خریدهای انجام‌شده در آینده) استفاده شود. این امر هم انگیزه بازدیدهای آتی و هم هزینه‌های بیشتر را ایجاد می‌کند، اما مشتریان ممکن است از رضایت دیرهنگام ناراحت باشند و ساخت و اجرای این نوع برنامه می‌تواند گران تمام شود.

جوایز ثبت‌نام: به مشتریان برای شرکت در برنامه بازاریابی‌تان پاداش دهید به‌عنوان‌مثال، ثبت‌نام در یک برنامه یا یک خبرنامه ایمیلی یا دنبال کردن شما در رسانه‌های اجتماعی. این به بهترین وجه برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به مشتریان شما استفاده می‌شود، اما نه لزوماً برای تشویق رفتار خرید.

ابزارها و پلتفرم‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما در تنظیم هر یک از این گزینه‌ها کمک کنند؛ اما شاید مهم‌ترین مرحله، مرحله بعدی باشد: فهمیدن اینکه چه چیزی باید ارائه شود.

بهترین برنامه وفاداری را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید

تصمیم بگیرید که چه پاداش یا انگیزه‌ای در جلب رضایت مشتری بدون آسیب رساندن به حاشیه سود شما مؤثرتر است. بسیاری از صاحبان کسب‌وکار از ترس اینکه به سود کسب‌وکار نرسند، از ارائه پاداش اجتناب می‌کنند؛ اما به خاطر داشته باشید که این‌ها وفادارترین مشتریان شما هستند: آنها سزاوار کمی رفتار ترجیحی هستند.

اگر از سیستم کارت پانچ استفاده می‌کنید، ساده‌ترین راه‌حل این است که کالایی را که بیشتر می‌فروشید را به‌عنوان پاداش ارائه دهید.

برای کسانی که از سیستم امتیازی استفاده می‌کنند، پاداش را معنادارتر کنید. مشتریانی که بیشتر با شما خرج می‌کنند به دنبال ارزش خواهند بود. یک محصول ارزنده، تخفیف قابل‌توجه یا دسترسی به یک رویداد انحصاری ارائه دهید یا از برنامه وفاداری خود به‌عنوان فرصتی برای فروش متقابل استفاده کنید. ارزش آن را داشته باشید که مشتریان به‌طور مداوم امتیاز جمع کنند.

برنامه را ساده نگه‌دارید

شرکت در یک برنامه پاداش را برای مشتریان خود آسان کنید. بر اساس تحقیقات Clover، اگر می‌خواهید افراد ثبت‌نام کنند:

  • ۷۳ درصد از مصرف‌کنندگان گفتند که پاداش‌ها باید مرتبط باشند.
  • ۶۸٪ گفتند که پاداش‌ها باید آسان باشد.
  • ۵۵ درصد گفتند که این برنامه باید به‌راحتی قابل‌درک و استفاده باشد.

برنامه پاداش خود را هنگام پرداخت، از طریق رسانه‌های اجتماعی و در خبرنامه ایمیل خود بازاریابی کنید. ثبت‌نام و شروع کسب جوایز را برای مشتریان آسان کنید.

ابزار مناسب داشته باشید

برنامه‌ها و پلتفرم‌های زیادی وجود دارند که ادغام یک برنامه وفاداری را با مجموعه بازاریابی و POS موجود شما آسان می‌کنند. مطمئن شوید که هر برنامه‌ای که انتخاب می‌کنید، دیجیتال یا آفلاین، در حد بودجه شما باشد، پیاده‌سازی آن ساده باشد و تجربه‌ای عالی برای مشتری فراهم کند.

انتهای مطلب/